Reis Suriname Dag 4-6

Dag 4 -Paramaribo City

Na een wat rustiger bezoek aan één van de lokale malls was het tijd om op verkenning te gaan in de “grote” stad, Paramaribo.  In de verkeersdrukte werd het verkeer geregeld door enkele zelf uitgeroepen parkeerwachters. Deze parkeerwachters zijn gewoon mensen die uw auto ‘bewaken’ voor wat geld. Eenmaal geparkeerd flaneerden we door het stadscentrum. De Surinaamse scholen gingen binnenkort opnieuw van start waardoor er veel last minute school aankopen werden gedaan. In verschillende winkels zag je datzelfde groen ruitjeshemd dat in Suriname als schooluniform wordt gedragen.

Het was broeierig warm in de straten van Paramaribo en al snel werd er eens gestopt voor een hapje en een drankje Dan pas viel de schoonheid van de gebouwen me op. Het stadscentrum van Paramaribo bestaat grotendeels uit houten huisjes welke precies recht uit een Western film komen. De tijd bleef werkelijk stil staan. Gent heeft een mooi historisch stadscentrum maar dit kwam aardig in de buurt ;).
De prijzen voor kleding en dergelijke in Suriname zijn behoorlijk laag waardoor ik wel een zwembroek kocht maar niets anders. Ik ben niet echt te vinden voor impulsaankopen enkel en alleen omwille van de lage prijs. Bovendien, buiten de stad zijn er verschillende grote malls dewelke worden open gehouden door Chinezen. Daar verkopen ze waar ze goed in zijn… namaak. Zelfs de armste Surinamer loopt hier rond in merkkledij.

Zicht op de stad vanuit de auto
Zicht op de stad vanuit de auto.

Ondanks de drukte en de warmte waren er blijkbaar genoeg insecten in de stad. Normaal spuit je voor je buitenkomt met een speciale spuitbus op armen, benen en kleren zodat insecten uit de buurt blijven. Ik was dit echter vergeten en had al snel enkele lelijke beten bij.

Dag 5 -Fort Zeelandia

Na het kennismaken met de bevolking en het dagelijkse leven van een Surinamer werd het tijd voor een beetje cultuur. De ouders van mijn vriendin gingen elke dag met ons mee en hadden hier en daar al wat uitstapjes gepland. Fort Zeelandia was er zo één van. In het centrum, op de oever van de Surinamerivier, ligt het Fort Zeelandia. Een oud fort ter bescherming van de stad en tevens een herdenkingsmonument aan de slaventijd (Dewelke trouwens nog niet zo lang geleden is in Suriname). Mooi fort maar binnen mocht je geen foto’s nemen.

Kanon op Fort Zeelandia
Kanon op Fort Zeelandia met zicht op de Suriname rivier

Van op het fort had je wel een mooi zicht over de Suriname rivier en de “grote brug”. Wat verder in de rivier konden we een, Duits,  in twee gebroken schip zien liggen. Blijkbaar deed dit in de Tweede Wereldoorlog goederenvervoer. De kapitein van bracht zijn schip zelf tot zinken toen een overname door de Amerikanen dreigde. Tot op heden weigerden de Duitsers het schip te bergen. Het fort op zich was niet erg speciaal maar we hebben er van genoten.

Dag 6 – Vissen

Donderdag was het mannendag. De vrouwen lieten zich verwennen bij de pedicure terwijl de mannen gingen vissen. De ouders van mijn vriendin hebben een Surinaamse vriend (Noldi) dewelke alles ging regelen qua vissen. We stonden wat vroeger op, haalden Noldi en zijn vishengels (Rieten stokken) op, kochten de nodige drankjes voor in de frigobox en trokken er op uit. Nog even stoppen voor aas te kopen en op naar een goot ver buiten de stad. Eenmaal buiten de stad moesten we een goed plekje uitzoeken. Plots zagen we een kraan een gracht uitdiepen. Volgens Noldi trok dit vissen aan en moesten we daar in de buurt onze hengels uitwerpen, wat we dan ook deden. Ondertussen was het reeds 11.00 uur waardoor we de aandacht trokken van een jonge Surinamer. De jongen, welke in de buurt woonde, verklaarde ons gek om zo laat te gaan vissen. Noldi vroeg de jongen waar hij woonde en of er niet kon gevist worden achter zijn woning. Blijkbaar is het in Suriname doodnormaal om in landbouwgebied te gaan vissen op het erf van een boer. We mochten op het erf gaan vissen na betaling van omgerekend 5 euro. Na betaling werden we diep in het landbouwgebied gebracht waar ons een soort mangrove werd aangewezen.

Uitgestrekt landschap
In alle rust en stilte werd er gevist.

Mijn vishaak zat nog geen 10 seconden in het water of ik had al beet. We waren de enige drie vissers (Stiefvader van vriendin, Noldi en ik) waardoor we ongestoord van plekje konden wisselen. We hebben aldaar gevist tussen 11.30 en 15.00 op die tijd hebben we alles samen wel 30 vissen gevangen. Allemaal lokale vissoorten die in moerasgebied leven. Voor kenners: Krobia, Patakka en doktersvis (Surinaamse naam ontgaat me). We zaten daar zo rustig en afgelegen van de drukte dat we enkel natuurgeluiden konden horen. Af en toe hoorden we zelfs brulapen … brullen… vanuit de iets verder gelegen jungle.

De visvangst
De visvangst.

Tijdens het vissen spotten we zelfs een kaaiman (Krokodil) welke onze dobber aanviel. Een onvergetelijke ervaring welke ik ook nog eens heb kunnen filmen. Foto’s en filmpjes van de krokodil zullen in een latere blogpost volgen.