Reis Suriname Dag 10-12

Dag 10 – Rustdag

Elke dag in de warmte activiteiten doen werkt vermoeiend en het moet een vakantie blijven. Daarom hebben we op de tiende dag van ons verblijf gewoon genoten van de rust en warmte. Lekker lui in het zwembad hangen en niets doen :).

Dag 11 – Berg en Dal

Dag 11, na een rustdag terug tijd voor actie. Het was de eerste keer dat we een tripje met een lokaal reisbureau boekten, meer bepaald naar Natuurpark Berg en Dal. Tijdens onze reis hebben we twee tripjes via een reisbureau geboekt. Voor de trip naar Berg en Dal dienden we om 06.15 uur in de ochtend mee te gaan met de personeelsbus (van Berg en Dal) om dan tegen 17.30 terug in Paramaribo aan te komen. Een hele dag avontuur… dat dachten we toch. Onze eindbestemming was het Adventure Park van Berg en Dal doch werden eerst afgezet in het Resort (Hotel). Van hieruit werden we met een bootje naar het Adventure Park gebracht. Bij onze boeking zaten twee activiteiten namelijk de kabelbaan/hoogteparcours en een kayaktocht.

Berg en Dal

Bij onze aankomst in het Adventure Center werd al snel duidelijk dat het een lange dag ging worden. We leken de enige toeristen te zijn en buiten het persooneel was er niemand. Er werd ons verteld dat de activiteiten startten op vier vastgelegde uren. We hadden maar twee activiteiten gepland, dus om de dag zoveel mogelijk te vullen kozen we ervoor om de eerste starttijd niet te benutten en eerst wat te genieten van de natuur. Twee uur zat er tussen de eerste en de tweede starttijd. Twee uur stilzitten op een plek waar, buiten de geboekte activiteiten, weinig tot niets te beleven valt… het was saai… heel saai. Om 11 uur begon de eerste activiteit: de kabelbaan.

De kabelbaan
Kabelbaan over de rivier

Na het aandoen van de nodige veiligheidsuitrusting en een veiligheidstest dienden we te voet een heuvel op te stappen. Onder het bladerdek van de hoge bomen is het erg vochtig en wind is er onbestaande. Warm! Eenmaal boven kon het avontuur beginnen. Van boom tot boom zoefden we over de kabelbaan tussen tal van tropische planten. Zalig! Een van de laatste kabels dewelke we moesten overbruggen liep helemaal over de rivier. Op de hoogte dat we stonden hadden we een mooi zicht over het woud en konden we in de verte de Brownsberg zien liggen. De Brownsberg zouden we twee dagen later gaan bezoeken.

Eenmaal het hoogteparcours was afgerond werden we opnieuw per boot naar het Adventure Center gebracht waar we ons middagmaal nuttigden. Om 13 uur was het dan tijd voor de volgende activiteit: Kayakken. Dit keer was er nog een ander koppel mee dat verbleef in het resort. Tijdens de toch bleven we echter op de grote rivier en konden de kleinere stroompjes niet opvaren omwille van de droge tijd. Het water stond volgens de gids te laag staan om kayakken mogelijk te maken. Jammer!

Plots wou het ander koppel weerkeren. Ze hadden namelijk nog niet gegeten en ook onze begeleider had honger. De teleurstelling bij ons was groot omdat wij wel al gegeten hadden en veel langer hadden willen kayakken. We keerden daarom extra traag terug zodat we niet te lang met ons vingers moesten draaien alvorens we naar huis konden. De wachttijd was echter nog steeds lang en heb me werkelijk steendood verveeld.

Over de rivier zoeven
Over de rivier zoeven was echt wel leuk

Kortom, Berg en Dal is mooi en de activiteiten zijn best leuk maar veel te kort om een dag te kunnen vullen. Ik kan eventuele toekomstige bezoekers welke dit bericht lezen aanraden om een boek of dergelijke mee te nemen. Klein detail: Het toeristenseizoen was bij ons al zo goed als gedaan.

Dag 12 – Colakreek (Rustdag)

Normaal zouden we de dag na Berg en Dal een bezoekje brengen aan de Colakreek. Dit is één van de vele, doch bekendste, kreek in Suriname. Deze kreek dankt zijn naam aan het heldere, bruin kleurige, water dat er in stroomt. Het water krijgt zijn bruine kleur door een natuurlijk proces van “rottende” bladeren.

De uitstap ging echter niet door omdat een bezoek werd afgeraden door de Surinaamse overheidsdiensten. Blijkbaar zou er een opflakkering zijn van de Dengue mug en werden er al maatregelen tegen getroffen. Om het lot niet te tarten en een besmetting te voorkomen, lieten we de kreek voor wat hij was en hebben we er een rustdag van gemaakt. Een dagje rust tussen Berg en Dal van Brownsberg misstond ook niet.