Reis Suriname Dag 13 – Brownsberg

Ondertussen is de laatste update al een tijd geleden en ben ik reeds geruime tijd terug in België. Ik moet toegeven dat ik de blog eventjes uit het oog ben verloren. Toen ik net terug in België was had ik echt geen zin om veel te typen met alle gevolgen van dien. Ik ben echter vastbesloten om ook de laatste drie dagen van mijn vakantie neer te typen op mijn blog. De Suriname reis was zo uniek dat ik deze wil delen met iedereen.

Dag 13 – Brownsberg

Op de dertiende dag van onze Suriname reis stond het Brownsberg natuurpark op het programma. We hadden deze trip geboekt bij een lokaal reisbureau welke het dan weer doorboekte bij Orange Tours(Bekende tour operator). Het voordeel hiervan was dat het goedkoper was en we dezelfde voordelen hadden als bij Orange Tours.

‘s Morgens vroeg werden we opgepikt aan een hotel in de buurt. Samen met enkele andere toeristen begaven we ons naar de bus en werden onze identiteiten gecontroleerd. Daar bleek dat er iets was misgelopen met het doorboeken en we niet op de passagierslijst stonden. Ook de touroperator waarmee wij geboekt hadden kon zo vroeg niet bereikt worden. Gelukkig mochten we opstappen, de twee touroperatoren zouden het op een later tijdstip met elkaar regelen. We hadden een toffe gids , Boiki genaamd, mee welke onderweg naar Brownsberg uitleg gaf  over locaties waar we voorbijreden. Veel van de plekken waar hij uitleg over gaf hadden we eerder op de reis eens gepasseerd maar we hadden er nooit echt bij stilgestaan wat ze juist waren.

Het busje

De Brownsberg ligt nog iets voorbij het eerder bezochte Berg en Dal. Tot daar was er snelweg. Hierna diende de bus via een asfaltweg, dewelke door verschillende (goud-)mijn bedrijven was aangelegd, verder te rijden naar de voet van de Brownsberg.

We passeerden enkele lokale dorpen waar we geen foto’s mochten van nemen tenzij we toestemming hadden van de lokale bevolking en hun “sponsorden”. Geen foto’s dan maar. Vanaf de voet van de Brownsberg tot boven was er een onverhard slingerpad waarbij de bus, welke uitgerust was met speciale banden en 4×4, alle kracht diende te gebruiken. De airco moest uit om energie te sparen en verkoeling moest worden gezocht met de ruiten open. Al snel werd duidelijk dat er veel steekvliegen aanwezig waren op Brownsberg. De hele bus zat al snel in het rond te slaan met doeken. Ook onze gids Boiki deelde mee dat er momenteel veel steekvliegen waren en raadde iedereen aan zich niet te dun te kleden. Ysaline was daar niet op voorzien en had wat aan met korte mouwen. Na behoorlijk want anti insecten middel bleven ze precies nog redelijk uit haar buurt. 🙂

Brownsberg Natuurpark

Eenmaal boven konden we  fruit en drankjes nuttigen waarna we de Leo watervallen gingen bezoeken. Na een uurtje afdalen via moeilijke , doch aangelegde, paden kwamen we aan bij de watervallen. Onderweg hadden we een prachtig zicht gehad over het woud met hier en daar kleine dorpjes tussen de bomen.  We hadden gehoord dat het uitzicht was aangetast door wilde goudzoekers doch hebben hier niets van gemerkt. Het was er rustig en mooi.

De watervallen zelf waren niet zo heel groot en door grote droogte de dagen voordien was het waterdebiet ook maar beperkt. Ik vond het echter wel de moeite en wou er zeker eens gaan onderstaan. Wat ik dan ook deed ^_^.

De Leo-vallen op de Brownsberg

Als je een langere excursie neemt ga je naar andere watervallen waar je een heel stuk langer moet voor stappen. Wij hadden echter maar een dagtrip genomen. Al bij al toch de moeite om gezien te hebben. Onderweg zagen we echter niet veel dieren behalve een grote vreemde vogel in de bomen en een paar trompetvogels.
De klim om terug naar het kamp te gaan was vermoeiend en zwaar voor de ouderen in de groep. Er was een oudere dame mee dewelke het hier enorm lastig mee had. Eenmaal boven kregen we een maaltijd aangeboden welke was inbegrepen in de prijs. Dit betrof een buffet met kip , tal van groenten en keuze uit de Noedels of Rijst. Ik vond het lekker behalve dan één of andere lokale groente welke ongelooflijk bitter smaakt. Witloof kan bitter zijn, dit was absoluut niet te vergelijken!

Om af te sluiten konden we genieten van een panorama over het Brokopondo stuwmeer.  Beneden aan het stuweer zaten duidelijk weer brulapen want konden ze weer luidkeels horen brullen. Ideaal om het eten te laten zakken!

Trompetvogels
Trompetvogels Zwart met blauw vooraan, achteraan grijs.

Hierna keerden we moe maar voldaan terug naar huis voor wat welverdiende rust. Ik kan de trip naar Browsnberg iedereen aanbevelen! Ik zou echter niet langer dan één dag gaan want de slaapvertrekken in het kamp zagen er erg vuil uit.